În mormânt Viaţă
Ai fost pus, Hristoase,
Şi-a vieţii Maică-acum intră în mormânt
Şi se mută la viaţa cea de sus.
(Starea I din slujba Prohodului Maicii Domnului)
În ajunul sărbătorii Adormirii Maicii Domnului, înaltpreasfințitul Nicodim, Arhiepiscop de Edineț și Briceni, împreună cu slujitorii Catedralei „Sf. Irh. Nicolae” din or. Orhei a oficiat slujba Privegherii în cadrul căreia a fost săvîrșit Prohodul Maicii Domnului. Ierarhul și soborul slujitorilor au cîntat Prohodul în mijlocul bisericii, în fața epitafului pe care este reprezentată Icoana Adormirii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, iar după Slavoslovia cea Mare au înconjurat în procesiune solemnă cu epitaful Maicii Domnului sfîntul locaș.
* * * *
De sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului, numită în popor și „Paştele verii”, în toate bisericile și mănăstirile din se oficiază slujba Prohodului Maicii Domnului
Nu există slujbă în care să nu se facă rugăciuni sau cântări în cinstea Maicii Domnului. Alături de Mântuitorul, de sfinţi şi de celelalte evenimente sărbătorite în cultul ortodox, Maica Domnului este pomenită și invocată în slujba fiecărei zile liturgice (deci şi în zilele de rând) din cursul anului bisericesc, printr-o bogată imnologie (tropare, stihiri, canoane etc.)
Printre aceste imne se numără și Prohodul Maicii Domnului, slujbă alcătuită din trei stări, care cuprinde informații de ordin istoric și dogmatic, legate de împrejurările în care s-a săvârșit și s-a mutat la ceruri Născătoarea de Dumnezeu.
Acesta este o imitaţie a Prohodului Domnului nostru Iisus Hristos din slujba Utreniei Sâmbetei celei Mari (în Triod), alcătuită de Manuel Corinteanul la începutul secolului al XVI-lea.
Slujba Prohodului descrie modul în care Adormirea Maicii Domnului, transformată în Înviere, devine o reală garanție a propriei noastre Învieri. Prin Adormirea Sa, Maica Domnului îi ajută și îi poartă în rugăciuni pe toți membrii Bisericii, după cum citim și în Acatist:
„Bucură-te, ceea ce ești plină de dar, care întru adormirea ta nu ne lași pe noi!”