În Ajunul Botezului Domnului, P.S. NICODIM, Episcop de Edineț și Briceni a săvârșit Sfințirea ce Mare a apei în Catedrala ”Sf. Nicolae” din or. Orhei. În cuvântul său, de după Sfințirea Apei, Prea Sfințitul NICODIM a ținut să accentueze importanța acestei Sfințenii, pe care o primesc creștinii în ajunul Botezului Domnului. În special, Prea Sfinția Sa a accentuat: ”Slujba Aghesmei Mari se săvârşeşte atât în ajunul Botezului Domnului, când se sfinţeşte apa cu care preoţii binecuvintează apoi casele credincioşilor, cât şi în însăşi ziua Bobotezei, când se sfinţeşte Agheasma pe care credincioşii o iau la casele lor, pentru tot anul.
Sfinţirea apei sau Agheasma are o veche tradiţie în Biserica creştină, iar în Constituţiile Apostolice sfinţirea apei este atribuită Sf. Ap. Matia: „Despre apă şi untdelemn hotărăsc eu, Matia, ca să binecuvânteze episcopul apa şi untdelemnul, iar dacă lipseşte episcopul, atunci s-o binecuvânteze preotul dimpreună cu diaconul“. ”. Apoi, Prea Sfințitul NICODIM, a ținut să vorbească despre importanța Aghezmei mari și semnificația acestea pentru viața noastră, a creștinilor ortodocși: ” Agheasma mare se savârșeste atât la Botează, in amintirea botezarii Domnului de catre Ioan în Iordan, cât și în ajunul acestei zile. Ea se săvârșește atât in ajunul Bobotezei, cand se sfinteste apa cu care preotii stropesc apoi casele, cat si in insasi ziua Bobotezei, cand se sfinteste agheasma pe care credinciosii o iau pe la casele lor, pentru tot anul.
Se spune Agheasma mare, pentru ca apa din ziua când a fost Botezat Domnul are o putere deosebita, fiind sfintita printr-o dubla epicleza, iar sfintirea are loc in insasi ziua in care Domnul nostru Iisus Hristos a sfintit apele, prin botezul Sau in apa Iordanului. De aceea, si slujba Agheasmei mari este mai dezvoltata si mai solemna ca la Agheasma mica, iar cantarile si rugaciunile din cursul ei pomenesc si proslavesc indeosebi Botezul Domnului in apele Iordanului.
In ziua ajunului Bobotezei, sfintirea apei se face de obicei chiar in biserica (in pronaos), dimineata, dupa Utrenie, cu mai putina solemnitate, fiindca, dupa unii, ea aminteste atunci de botezul cu care boteza Sfantul Ioan Botezatorul in pustiul Iordanului; in ziua Bobotezei, ea se face dupa Liturghie, in biserica sau in fata bisericii, si aminteste de insusi botezul Mantuitorului in apele Iordanului; de aceea se face de obicei in chip mai solemn, prin iesirea afara din biserica.
In cadrul acestei slujbe speciale de sfintire a apei se citesc trei paremii, toate din prorocia lui Isaia (cap. XXV, 1-10; LV, 1-13 si XII, 3-6), dupa care urmeaza Apostolul (din I Cor. X, 1-4) si Evanghelia (de la Mc. I, 9-12), in care se istoriseste pe scurt evenimentul botezului Domnului. Dupa ectenia mare incepe o mare si frumoasa rugaciune de sfintire a apei, adresata Sfintei Treimi: ("Treime mai presus de fire…") si compusa de Sfantul Sofronie al Ierusalimului. Cuvintele: "Mare esti, Doamne, si minunate sunt lucrurile Tale…" le rosteste preotul de trei ori la rand, cu glas mai puternic ca de obicei.”
După cuvântul său, Prea Sfințitul a îndemnat ca toată lumea, cu multă dragoste și respect să primească și să păstreze această sfințenie în casele lor!
Biroul de Presă a Episcopiei de Edineț și Briceni